Читайте нас в соціальних мережах

Державний магазин Prozorro Market

Середа, 03 лютого 2021 15:53
Державний магазин Prozorro Market
Закупівельний процес в Україні і далі переживає цифрову трансформацію.

Останнім великим оновленням минулого року стала робота електронного каталогу Prozorro Market. Це не просто нова форма застосування електронних засбів під час проведення закупок, але повноцінне переосмислення підходу до тендерних закупівель, з метою спрощення навантаження на усіх учасників – підприємців та представників державного замовлення. Тому, деякі державні закупівлі онлайн можуть проводитися також через магазин, відповідно до їх цінового обмеження.

Прогресивна команада Прозорро регулярно переймає досвід західних сусідів та адаптує його для умов нашої економіки. Завдяки диджитилізації, витрати державного сектору стають більш відкритими та орієнтованими на фактичні дані закупівель – проходить ефективна оптимізація, впорядкування та інтеграція з ринковими реаліями. У європейській практиці державний сектор давно перейшов на практику цифрових тендерів і навіть має електронний уряд – eGoverment. Створення єдиного цифрового ринку закупівель для держав Європейського Союзу, дозволяє оптимізувати витрати та враховувати поточних досвід для наступного калібрування.

Переваги для державного Замовника

Застосування електронного каталогу дозволяє вирішити основний клопіт допорогових закупівель – це прискорене проведення тендеру зі зменшеним документальним навантаженням. Відсутність необхідності формування тендерної пропозиції та публікації оголошення, з наступним очікуванням пропозицій учасників, скорочує терміни проведення закупки. Відсутність щоразової кваліфікації кожного потенційного учасника підкреслює головну ідею закупівель в Прозорро (ЕСЗ) – це швидке та ефективне освоєння державних коштів, з метою збереження конкуренції ринку та прозорості на усіх етапах проведення.

Придбання товарів у Прозорро Маркет займає мінімальний об’єм часу, - не більше звичайних покупок в інтернет-магазинах. Щоб обрати найкращу пропозицію з можливих, потрібно не більше зусиль, ніж пересічній людині, щоб задовольнити свій регулярний пошуковий запит. Щоб провести закупівлю через маркетплейс, знадобиться не більше 15 днів, враховуючи дату кінцевого розрахунку з постачальником. Доставка товару може зайняти близько тижня, але якщо Замовник попередньо надішле запит потенційному постачальнику та підтвердить наявність необхідної кількості зазначеної продукції – це може пришвидшити процес. Те саме стосується розрахунку: як передбачено законодавством, провести оплату держава може протягом двох тижнів.

Центральна закупівельна організація (ЦЗО) перебирає на себе відповідальність за кваліфікацію учасників та допущення їх у простір маркетплейсу. Тобто, замовник розвантажує свій робочий штат та може не перейматися благонадійністю майбутнього постачальника, досвід якого у сфері державних закупівель уважно перевірено профільними спеціалістами.

Додатковим плюсом застосування е-каталогу, є фонове формування звітності з проведених операцій. Після того, як  замовник обрав постачальника, і з кожним наступним етапом, формується фонова чернетка, яку відповідальна особа може використати для обов’язкової звітності, лише заповнивши координати підтвердженого договору.

Перспективи для приватного бізнесу

Великий та надійний ринок збуту своєї продукції отримує постачальник, що проходить єдиноразову кваліфікацію у Прозорро Маркет. Для початку реєстрації у цьому крилі системи ЕСЗ, потрібне подання документального пакету до ЦЗО. Працівники адмініструючої організації мають надати відповідь у п’ятиденний термін. Практично усі акредитовані прозоро-майданчики, як от zakupki.com.ua, мають можливість проведення закупівель у Маркеті.

Постачальник не платить за розміщення своєї продукції. Перерахування коміссіїї відбувається лише після ефективних продажів, добто, з фактичного договору у розмірі 5%. Такі умови створюють додатковий стимул конкуренції, адже кожен відповідальний та надійний виробник чи постачальник, можуть викласти свою пропозицію, не вкладаючи при цьому жодної копійки. Без збиткових ризиків, учасник системи розміщує свою економічно вигідну пропозицію для розгляду державними замовниками і тільки після ефективної реалізації своєї підприємницької діяльності – постачальник розраховується з посередником за надані можливості.

Вимога сертифікації ISO

З практики постачальників, часто існує клопіт з вимогою надання обов’язкової сертифікації. З боку замовника, ця вимога виглядає досить логічною. Сертифікат додатково підтверджує відповідність процесу виробництва товарів системі міжнародної стандартизації. Щоб допомогти постачальнику задовольнити такі вимоги, маємо трохи розібратися.

Вимога щодо наявної сертифікації, по свої суті, не є дискримінаційною. Міжнародні стандарти наразі передбачають підвищену опіку станом екосистем навколишнього середовища та здоров’я кінцевого коритсувача. Це також виступає додатковим важілем на користь постачальника та зменшує навантаження відповідальності на замовника, щодо якості продукції.

Важливо розглядати терміни дії того чи іншого конкретного сертифікату. Варто задавати питання акредитаційному центру щодо термінів придатності та вимоги постачальника надання визначеного профільної ISO-сертифікації, щоб попередити дискримінаційні правопорушення з боку державного замовника.

Допомогою в отриманні того чи іншого сертифікату займаються акредитовані органи з оцінки відповідності (скорочено ООВ) тут повний перелік контактів. Для цього потрібно зібрати рекомендований перелік документів.  Законом передбачається можливість подання технічного паспорту товару, якого має бути достаньо. Особливо це стосується ситуацій, коли отримання сертифікації для товару знаходиться в процесі.