Усі процеси, пов'язані з мобілізацією, є вкрай чутливими для українців.
Яка роль поліцейського в контексті мобілізації, що він вправі робити, а що – ні, як поводитися чоловікам, щоб не порушувати норми закону та захистити себе від порушень?
Відповіді на ці запитання агентству Interfax-Ukraine надав Голова Національної поліції України Іван Вигівський - конкретними законодавчими нормами та на прикладі не менш конкретних життєвих ситуацій.
"Поліцейські вправі вимагати військові документи, але не вручати повістку, додому можуть прийти, якщо військовозобов'язаний у розшуку, - відзначив Вигівський. - Ще раз скажу - поліцейські разом із представниками ТЦК інформують військовозобов'язаних, але самі повістки не вручають - це не передбачено законом, мають право вимагати військові документи".
З приводу фіксації спілкування з громадянами, то Законом № 3633-ІХ чітко передбачено, що під час перевірки документів уповноважений представник територіального центру комплектування та соціальної підтримки або поліцейський здійснює фото- і відеофіксацію процесу пред’явлення та перевірки документів із застосуванням технічних приладів та засобів фото- та відеофіксації (частина шоста статті 22 Законі України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію").
Таким чином, фото- та відеофіксація буде обов’язковою.
"Будь-який громадянин може повідомити про неправомірні дії поліцейського за номером 102 або 112 та на телефони "гарячих ліній", - одразу буде реакція. Але попри те, за злісну непокору поліцейському - адміністративна та навіть кримінальна відповідальність", - наголосив правоохоронець.
Із системи МВС право перевірки військових документів є ще у прикордонників.
"Вийшов з дому без будь-яких документів – може бути адміністративне затримання до 3-х годин. Насамперед, під час перевірки документів у особи поліцейському необхідно встановити, що саме відсутнє. Наприклад: у громадянина є документ, що посвідчує його особу, проте відсутній військово-обліковий документ. В такому випадку поліцейський документує цей факт, після чого з метою надання правової оцінки діям особи матеріали надсилає до ТЦК та СП. Це у випадку, якщо звернення ТЦК та СП до підрозділу поліції щодо доставлення саме цієї особи не надходило", - розповів Вигівський.
Інший випадок: якщо до підрозділу поліції в установленому порядку від ТЦК та СП надходило звернення щодо цієї особи, тоді у поліцейського виникає право на здійснення адміністративного затримання та доставлення її до відповідного ТЦК та СП.
А якщо під час перевірки у особи відсутні військово-облікові документи та документи, що посвідчують особу, поліцейський може здійснювати адміністративне затримання для встановлення особи.
Воно може тривати не більш як три години.
"Якщо в розшуку – поліцейські доставлять до ТЦК. У цьому випадку важливо розуміти, в якому саме розшуку перебуває особа. Якщо вона перебуває у розшуку за вчинення кримінального правопорушення, то поліцейський має вчинити невідкладні дії по затриманню такої особи відповідно до кримінального процесуального законодавства. Розшук осіб здійснюється виключно в межах кримінального провадження відповідно до статей 281 (Розшук підозрюваного) та 335 (Зупинення судового провадження) Кримінального процесуального кодексу України. Якщо ж установлено особу, яка відповідно до звернення ТЦК та СП вчинила адміністративне правопорушення, передбачене статтями 210, 210-1 КУпАП, то в такому випадку поліцейський уповноважений на здійснення адміністративного затримання та доставлення військовозобов’язаного до ТЦК та СП", - повідомив поліцейський.
Також у поліції зауважили, що поквартирного обходу не передбачено.