Так, 9 серпня ЦВК вирішила звернутися до Комітету Верховної Ради України з питань правової політики та правосуддя щодо надання роз’яснень стосовно законодавчого регулювання організації і порядку проведення всеукраїнського та місцевих референдумів в Україні, можливості призначення в установленому законом порядку Центральною виборчою комісією перших і додаткових місцевих виборів без проведення місцевого референдуму щодо підтримки добровільного об’єднання територіальних громад, добровільного приєднання до об’єднаної територіальної громади, а також, за необхідності, внесення відповідних змін до законодавчих актів з метою усунення правових колізій та неузгодженостей. На думку ЦВК, необхідність такого звернення обґрунтована тим, що Закон України «Про всеукраїнський референдум» Рішенням Конституційного Суду України від 26 квітня 2018 року було визнано неконституційним. Отже, на думку ЦВК, виникла правова невизначеність стосовно дії Закону України «Про всеукраїнський та місцеві референдуми» 1991 року, який було скасовано вказаним законом.
«Своєю чергою окремі питання добровільного об’єднання територіальних громад сіл, селищ, міст та добровільного приєднання до об’єднаних територіальних громад, за умови відновлення дії Закону України «Про всеукраїнський та місцеві референдуми», можуть відноситися до переліку питань, які відповідно до частини другої статті 6 указаного закону вирішуються виключно місцевим референдумом», - вважають в ЦВК.
На роз’яснення парламентського комітету потрібен час. А рішення про проведення перших виборів в ОТГ 28 жовтня, як планувалось, ЦВК мала б прийняти не пізніше 17 серпня. Отже проведення виборів в ОТГ в жовтні під великим питанням.
Зважаючи на це, Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман закликав Центральну виборчу комісію переглянути своє рішення і знайти можливість призначити вибори в об’єднаних громадах, адже ситуація, що склалася, створює ризик гальмування децентралізації, яка сьогодні є однією з найбільш успішних і затребуваних реформ. Він також підкреслив важливість добровільності об'єднання громад.
«Саме заради проведення децентралізації я прийшов у 2014 році працювати в Уряд, тому що був і залишаюсь переконаним: децентралізація — це шлях до створення якісних умов життя в кожному місті і селі України, — переконаний Прем’єр-міністр. — Це добровільний процес, ініціатива знизу. Вважаю, що перешкоджати прагненню громадян, які хочуть теж йти цим шляхом, створювати додаткові бар'єри на їхньому шляху — неприпустимо. Децентралізацію не можна зупиняти!»
У Тернопільській області активно проводиться робота щодо утворення нових громад та розширення існуючих. Зокрема, зараз у Центральній виборчій комісії знаходяться на розгляді звернення від обласної державної адміністрації щодо призначення перших виборів у 4 об’єднаних територіальних громадах (Копичинецька міська громада, Купчинецька Білецька та Настасівська сільські громади), а також довиборів у Байковецькій об'єднаній територіальній громаді. Це біля 25 тисяч мешканців області, які прийняли рішення про об'єднання. Тож велика кількість новоутворених громад, які подали документи на вибори задля того, аби стати спроможними й виконувати свої нові обов’язки перед громадянами, були шоковані рішенням ЦВК. І не дивно, адже ситуація розчаровує всіх, хто вірить у реформу децентралізації, підриває важку роботу громад та кожного дотичного до цього процесу. Так, на даний час ЦВК фактично заблокувала волю більше мільйона людей в Україні у понад 100 ОТГ, які очікують призначення виборів.
За словами заступника голови Тернопільської облдержадміністрації Олега Валова, ймовірно, є законодавча прогалина стосовно проведення всеукраїнського і місцевих референдумів. Фактично закон, який був чинний, визнаний неконституційним. Проте це практично не пов’язано із небажанням ЦВК призначати перші й інші повторні місцеві вибори, у тому числі в об’єднаних громадах, це абсолютно незалежні один від одного речі.
«Референдум може бути лише однією з опцій для об’єднання громад. Але практично всі громади в Україні об’єднувалися без референдумів — проводили збори громадян тощо. Уже понад півтисячі громад так об’єдналися. Зокрема, у нас в Тернопільській області з цього приводу не виникало потреби організовувати жодного референдуму. Тому такі кроки членів Центральної виборчої комісії можна розцінювати як спробу зірвати сам процес децентралізації в Україні. Я переконаний, що парламентські партії мають дати належну оцінку діям ЦВК», — зазначив Олег Валов.
У Комітеті виборців України таку позицію виборчої комісії називають юридично необґрунтованою, адже старий закон офіційно втратив чинність і після прийняття рішення КСУ жодних змін у його статусі не відбулося.
«Крім того, незрозумілою є роль комітету ВР у вирішенні цього питання. Комітети Верховної Ради не є уповноваженими на офіційне трактування норм законодавства. Це питання віднесено до компетенції Конституційного суду України. До того ж об'єднання громад проходило відповідно до чинного закону "Про добровільне об'єднання територіальних громад", який не передбачає обов'язкового проведення місцевих референдумів», — наголошують в КВУ.
Слід зауважити, що з моменту набрання чинності Законом України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» у березні 2015 року та по теперішній час було утворено 668 об’єднаних територіальних громад. При цьому відповідний закон щодо проведення місцевих референдумів був скасований у 2012 році, ще до прийняття Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад». Поряд з тим, за даними моніторингу процесу децентралізації влади та реформування місцевого самоврядування, що здійснює Міністерство регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ України, перспективні плани формування громад усе ще не покривають 24 % території країни. Так, 116 районів з 490 (не враховуючи 25 окупованих районів) досі не беруть участі у процесі створення ОТГ.