Однак багато людей, зокрема підприємців-початківців, не розуміє різниці між ними. Вони мають різні аспекти та функції, про які ми й поговоримо. У цій статті розберемось детальніше в поняттях «торгова марка» та «бренд».
Бренд — це?
Поняття має на увазі комплекс заходів, що складають самоідентичність компанії. До них належать:
- 1. Логотип та фірмовий стиль — айдентика компанії (логотип, кольори, форми, шрифти тощо) створює впізнаваний образ, що викликає певні асоціації у споживача. Він одразу розуміє, що це за продукт, хто його виробник, які характеристики він має тощо.
- 2. Цінності та культура — це може бути соціальна позиція (підтримка певних спільнот, громадських рухів тощо), боротьба за екологію, головний меседж, що транслює компанія.
- 3. Історія та репутація — аудиторія більш лояльна до компаній, що не мають значних «плям» на репутації.
Отже, бренд визначає, хто ви є як компанія, що ви пропонуєте своїм клієнтам та які цінності маєте.
Торгова марка — це?
Це конкретний унікальний символ (логотип, кольори, шрифт, слоган, назва тощо), що використовується для ідентифікації вашої продукції серед пропозицій конкурентів. ТМ є об’єктом авторського права та інтелектуальної власності компанії. Вона виконує такі функції:
- 1. Дозволяє швидко відрізнити продукцію вашої компанії від аналогів бізнес-конкурентів.
- 2. Захищає зареєстрований символ від копіювання та незаконного використання, зокрема стягнення відшкодувань з недобросовісної компанії, яку викрили на плагіаті.
Отже, торгова марка є юридичним інструментом, а також допомагає споживачам без проблем відрізняти вашу продукцію від пропозицій конкурентів.
Різниця між поняттями «бренд» та «торгова марка»
Обидва поняття пов'язані з ідентичністю та розрізненням продукції на ринку. Вони визначають, хто ви є як компанія і що ви пропонуєте споживачам. На цьому спільні риси закінчуються.
Відмінності між поняттями такі:
- 1. Законодавчий статус:
- - торгова марка підлягає обов’язковій реєстрації. Вона захищена юридично від копіювання та несанкціонованого використання відповідно до чинного законодавства про інтелектуальну власність;
- - бренд — це скоріш концепція, що не підлягає реєстрації.
- 2. Можливості застосування:
- - торгова марка реєструється та закріплюється за певною продукцією чи послугою, відповідно до класифікації Міжнародного реєстру;
- - бренд може охоплювати кілька продуктів чи взагалі всю компанію.
- 3. Значення:
- - ТМ створюється для розрізнення товару на ринку серед аналогів та його юридичного захисту. Вона стосується суто одного продукту чи послуги;
- - бренд створює загальний характер компанії, її стиль, ідентичність.
Отже, обидва поняття — бренд та торгова марка — це важливі елементи для будь-якого бізнесу. Вони необхідні для самоідентифікації компанії та захисту її інтелектуальної власності на правовому полі. Обидва елементи можуть змінюватись з часом — компанія може зробити ребрендинг чи зареєструвати новий торговий знак.